חלוקת נכסי פרישה וזכויות פנסיה בתהליך גירושים – חשוב שתדעו

בשיתוף עו"ד עודד וולף

"החוק לחלוקת חיסכון פנסיוני בין בני זוג שנפרדו נחקק ב-2014 ועושה סדר בכל הנוגע לחלוקת נכסי פרישה וזכויות פנסיה בתהליך גירושים" כך מספר לנו עו"ד עודד וולף, מומחה בדיני משפחה וגירושים שביקשנו לקבל ממנו מספר תובנות לקראת כתיבת המאמר. חוק יחסי ממון בין בני זוג קובע שרכוש שנצבר לבני זוג בתקופת הנישואים מתחלק בניהם באופן שווה כאשר הם נפרדים. החוק לחלוקת חיסכון פנסיוני קובע שגם הפנסיה וזכויות הפרישה שנצברו בתקופת הנישואים יחולקו בין בני הזוג בתהליך הגירושים.

הפנסיה שנצברת עבור כל אדם עובד נתפסת בעיני רבים כרכוש פרטי ואישי שלו, שנשמר עבורו ליום הפרישה. כל עובד בישראל, בין אם עצמאי ובין אם שכיר, מחויב בהפרשת סכומים מסוימים ממשכורתו לצורך חיסכון פנסיוני שישמש אותו לאחר פרישתו מהעבודה. עם זאת, כאשר מדובר באדם נשוי, החיסכון הפנסיוני שלו שייך חלקו לאשתו, בדומה לכל רכוש שנצבר בתקופת הנישואים. כאשר זוג נשוי מתחיל תהליך גירושים, יש לחלק ביניהם את הרכוש שצברו בתקופת הנישואים – בית, ריהוט, חפצים, אוטו – וגם את החסכונות הפנסיוניים. כדי שלא תתבלבלו אספנו בשבילכם את מה שחשוב לדעת על חלוקת נכסי פרישה וזכויות פנסיה בתהליך גירושים.

 

שותפות בזכויות הפנסיה

מרגע שבני זוג מנהלים חיים משותפים, בין אם בנישואים ובין אם כידועים בציבור, חל עליהם חוק יחסי ממון או חזקת השיתוף, לפיו בעת פרידה עליהם לחלק ביניהם את הרכוש שצברו בתקופה שבה חיו יחד. זכויות הפנסיה אינן שונות מכל רכוש אחר. המחוקק הישראלי הבין שלעתים אין איזון בין בני זוג בהתנהלות הפיננסית. כך למשל, ישנם זוגות רבים שבהם הגבר מפתח קריירה משגשגת ואילו האישה נשארת בבית ומטפלת בילדים. הגבר צבר רכוש, כסף וחיסכון פנסיוני בזכות האישה שנשארה בבית. לכן, גם אם החיסכון הפנסיוני רשום על שמו של הגבר, יש לתת לאישה את חלקה היחסי בחיסכון זה, כלומר, מחצית מהסכום שנצבר בתקופה שבה חיו יחד.

 

איך מחליטים מה חלקו של בן הזוג בפנסיה?

סוגיית חלוקת זכויות פרישה וחיסכון פנסיה היא מורכבת לחישוב. הרי כספים שנכנסו לחיסכון הפנסיה נמצאים במסלולי השקעה וערכם משתנה מדי שנה. ישנן נוסחאות מורכבות שמאפשרות לחשב את החלק היחסי של בן הזוג. כדי לחשב נכון יש להיעזר באקטואר. אקטואר ייתן חוות דעת, ועל פי זה בית משפט יקבע את חלקה של בת הזוג בחיסכון הפנסיוני.

 

איך מחלקים את הפנסיה בפועל?

ישנן כמה דרכים לחלק את הפנסיה בפועל. אפשרות אחת, שמועדפת בדרך כלל כאשר הגירושים מתקיימים בגיל צעיר, היא היוון. בן הזוג (או בת הזוג, במקרה שהיא זאת שצברה את הפנסיה הגבוהה יותר) ישלם לבת הזוג לשעבר את הסכום שנקבע בבת אחת, במקום לשלם את חלקה מהקצבה החודשית כשיגיע יום הפרישה. אפשרות אחרת, היא שהגוף שמנהל את החיסכון הפנסיוני ימשיך לנהל את החלק של בן הזוג לשעבר, תוך רישום שחלק זה שייך לו. כשיגיע זמן לתשלומי הפנסיה, התשלומים יועברו לבן הזוג ישירות מהגוף שמנהל את החיסכון. בשביל זה, צריך להעביר לגוף המנהל את הפנסיה את פסק הדין, והגוף ירשום הערה שמציינת את החלטת בית המשפט ופרטים נוספים שיאפשרו לחשב, כשיגיע היום, את החלק היחסי של בת הזוג לשעבר מתוך סכום הקצבה. כמו כן, ישנן כמובן אפשרויות נוספות. מדובר בנושא מורכב שפרטיו משתנים בהתאם למקרה הנדון. לכן מומלץ להתייעץ עם עורך דין לענייני משפחה ולבחור את המסלול שהכי נכון למקרה.

 

מה קורה לאחר פטירת בן או בת הזוג לשעבר?

תארו לעצמכם מצב שבו זוג התגרש, ונקבע כי לבת הזוג לשעבר יש זכויות בפנסיה שנצברה. נערך רישום בגוף שמנהל את החיסכון שלפיו סכום מסוים מתשלומי הפנסיה החודשיים יועבר לבת הזוג לשעבר. אבל אז בן הזוג נפטר. האם בת הזוג לשעבר לא תקבל דבר? החוק הישראלי מתייחס גם לסוגיה זו וקובע את האופן שבו יחושב חלקו של בן הזוג לשעבר מתוך פנסיית השארים. גם אם בן הזוג שנפטר כבר היה בזוגיות חדשה, לבת הזוג לשעבר מגיע סכום מסוים, בהתאם לרישום שבוצע על פי פסק דין של בית המשפט. זה נכון גם לגבי סכומים חד פעמיים מקרנות הפנסיה שמשולמים לשארים וכל תשלום אחר מהחיסכון הפנסיוני וזכויות הפרישה. כדאי לבדוק עם עורך דין לענייני משפחה מהן בדיוק הזכויות במקרה הספציפי שלכם, כיוון שצריך לזכור שבית המשפט דן בכל מקרה לגופו וקביעת הזכויות מתוך הפנסיה או קצבת השארים יכולה להשתנות ממקרה למקרה.

שיתוף ברשתות החברתיות

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
כתבות אחרונות